قفل درب

تاریخچه قفل و کلید

تاریخچه قفل و کلید

تاریخچه قفل و کلید

یکی از ابزار هایی که از قدیم الایام با ما انسان ها بوده است قفل و کلید است که در این مقاله به تاریخچه قفل و کلید میپردازیم تا ببینیم این شروع از کجاست و در طی گذز زمان دستخوش چه تغییراتی بوده است و اون قفل های آهنی و فلزی چگون به قفل های دیجیتالی و قفل کارتی هتلی تبدیل شده .مصریان قدیم برای صندوق های جواهرات و معابد فراعنه قفل های رمزی با طراحی اشکال مختلف ساخته اند که در زمان خود کار مهم و بزرگی بود.

مصریان این قفل ها را از مواد اولیه ی چوب استفاده میکردند با گذشت زمان رومیان از فلز برای ساخت قفل استفاده کردند که استفاده از آهن برای تولید قفل ها این امکان را داشتند که از کلید های ظریف استفاده شود.

تاریخچه ورود قفل و کلید به ایران

در قرن های گذشته از سازه های چوبی و فلزی برای ساخت قفل استفاده میشد که با کلید چوبی باز و بسته میشدند که حتی درب قلعه ها نیز از قفل های چوبی بودند که نگهبانان از پست در مراقب نفوذ افراد بودند بعد از گذشت سالیان کلید های فلزی دندانه دار وارد بازار شدند. پادشاهان ساسانی یکی از بزرگ‌ترین طلایه‌داران این صنعت در ایران بودند. پس از ساسانیان، صفویان بزرگ‌ترین سلسله پادشاهی در صنعت قفل و کلید است که قفل های رمز دار با داشتن عدد روی بدنشان برای اولین بار در این دوره از تاریخ ساخته شد. بعد از آن با ورود به دروان قاجار که بین ایران و کشور های اروپایی ارتباط بیشتر شد صنعت قفل و کلید تغییرات اساسی کرد و در این سال ها کلید های فلزی که بعد از ورود به قفل و چرخاندن آن ها باعث حرکت زبانه به عقب می شد.

در هندوستان نیر قفل ها فلزی متنوعی وجود داشت که تاجارهای قدیمی در ازای فروش ابریشم که از ایران میخریدند، دریافت میکردند این قفل ها غالبا به شکل حیوانات بوده و الهام گرفته از پرندگان، پستانداران و حتی لاک‌پشت‌ها بودند.

محصول پیشنهادی : برای مشاهده قفل کمد استخری کلیک کنید.

قفل های الکترونیک در دنیا

پیشرفت تکنولوژی در جای جای زندگی افراد تاثر میگذارد و صنعت تاریخچه قفل و کلید را نیز دستخوش تغییرات قرار داده است بعد از سال 1975 قفل های الکترونیکی وارد بازار شدند که در ابتدا قفل های رمزی غیر الکترونیکی که با دکمه های فلزی کار میکردند و پس از آن حدود سال 2020 بازار خود را بدست آوردند.

این قفل های الکترونیکی راحتی و ایمنی را برای افراد در پی داشته به گونه ای افراد را از کلید بی نیاز کرده و افراد برای ورود به دسترسی هایی مانند رمز، کارت و یا اثر انگشت برای قفل درب ورودی خانه، محل کار، هتل و … لازم خواهند داشت. همچنین با امکانات زیادی که این قفل ها دارند میتوان از مشکلاتی مانند ورود افراد غریبه به خانه با گزارش ورود و خروج افراد پیشگیری کرد.

قدیمی‌ترین قفل

تا قرن 18 میلادی قدیمی‌ترین قفل، در ویرانه‌های خرساباد نزدیکی نینوا قفل چوبی پیدا شده که حدود 4 هزار سال قدمت دارد این قفل چوبی 4000 ساله چند میله قابل حرکت دارد که در سوراخ های روی کلون می افتد و کلون را بسته نگه میدارد کلید آن نیز چوبی بود که میله‌هایی دارد و می‌توان آن را در شیاری در کلون داخل کرد. مصریان این قفل را میشناختند و از طرفی در ژاپن و نروژ نمونه هایی پیدا شده است همچنین در حفره های تپه چغازنبیل ایلام، کلون و میله‌هایی سنگی پیدا شده که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی می‌رسد.

وسایل کلید سازی سنتی

با پشرفت تکنولوژی و ورود قفل های دیجیتالی و قفل های هتلی استفاده از این محصولات فراگیر شده اما هنوز کلید های سنتی جایگاه خود را دارند در زیر به وسایل برای کلید سازی سنتی اشاره میکنیم :

سمبه :

از این وسیله ی کاربردی برای ساخت بدنه قفل به کار میرود .

سوهان:

برای صیقل دادن و ساخت طرح بر روی قفل از سوهان استفاده میشود.

مته:

برای سوراخ کردن بخش های مختلف قفل مانند پایه و دسته از مته استفاده میشود که میتواند به صورت دستی و یا برقی باشد. به مته دستی که کاری شبیه به خراطی انجام میدهد مته کمانک میگویند.

سندان:

محصول فولادی است که فلز حرارت دیده روی آن میگذارند و با پتک به آن ضربه میزنند.

گیره:

از این وسیله که دو فک دارد و با دسته ای که دارد باز و بسته میشود و از آن برای نگه داشتن قطعات که استاد روی آن ها کار میکند استفاده میشود برای ساخت قفل هایی در اندازه های مختلف نیاز به گیره هایی با اندازه های مختلف نیاز است. برای نگه داشتن قطعات کوچک نیز از وسیله ای به اسم گیره دست استفاده میشود.

کوره زغال:

فلز باید تا ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ حرارت ببیند تا قابل فرم دهی شود که از زغال برای سوخت درون کوره استفاده میشود. و از چکش برای شکل دادن به فلزات استفاده میشود.

انبردست:

برای اینکه آهن های داغ را نگه داریم باید از انبردستی استفاده کنیم که دسته آن عایق باشد تا به دست آسیب نرسد.

پایه وادار:

پایه وادار مثل سمبه است ولی گرد نیست و برای اساس قفل از این وسیله استفاده میشود.

اسکنه:

با ضربه هایی که توسط چکش انجام میشود اسکنه که نوعی مداد است کار تراش را انجام میدهد.

توپه:

ابزاری است که برای ساخت دهانه قفل استفاده میشود.

حدیده و قلاویز :

وسیله ای برای ساخت پیچ های کوچک که برای بخش های درون قفل استفاده میشود و برای ساخت پیچ های بزرگ از قلاویز کاربرد دارد.

قفل درب در آینده

مشاهده قفل‌هایی با امکان تشخیص چهره و یا حتی ویژگی‌هایی مانند اسکن شبکیه در آینده‌ای نزدیک امکان پذیر می‌باشد. هم اکنون در بسیاری از شرکت و سازمان‌های بزرگ و حساس امنیتی از این نوع قفل‌ها برای محافظت از مکان‌های خاص استفاده می‌شود. اما زمان زیادی طول نخواهد کشید که قفل درب دیجیتال با قابلیت تشخیص چهره و اسکن شبکیه و کف دست در میان تمام مردم جهان فراگیر شود. آینده بسیار نزدیک است پس خود را برای زندگی در آینده آماده نمایید.

قفل صوتی- تاریخچه قفل و کلید در آرین تجارت

قفل های صوتی تاریخچه قفل و کلید از گذشته تا آینده

همانطور که اثر انگشت یک قابلیت منحصر به فرد است ، تار های صوتی افراد نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر فرد ویژگی خود را دارند و از تارهای صوتی میتوان در صنعت قفل و کلید استفاده کرد . قفل های صوتی باید تارهای صوتی هر فرد را تشخصی دهد و این یک پروسه ی سخت است که ممکن است چالش برانگیز باشد چرا که باید تارهای صوتی فرد را حتی با یک تغییر کوچک در صدا مانند سرماخوردگی بتواند تشخیص دهد

قفل های تشخیص چهره- تاریخچه قفل و کلید

قفل های تشخیص چهره و مشکل دوقلو های همسان

محصولات اسکنر چهره وارد بازار شدند که در این مدل چهره ی افراد به طور کامل اسکن میشود که این قفل ها در صنعت گاوصندوق نیز طرفدار پیدا کردند اما با بوجود آمدن یک مشکل این قفل دیگر روی گاوصندوق ها استفاده نشد و ولی این قفل باز هم ساخته می شوند اما دیگر روی محصولات امنیتی مانند گاوصندوق طرفدارد ندارند و بیشتر در صندوق های امانات هوشمند به کار می روند.

سخن آخر

در بالا به تاریخچه قفل و کلید اشاره کردیم و همچنین تاریخچه قفل و کلید را در ایران و جهان بررسی شد و الان تغییرات قفل و کلیدی که دستخوش تغییرات شده اند و از آن قفل و کلید های چوبی به قفل های دیجتالی و کارتی پیشرفت کرده ایم که برای امنیت افراد و راحتی آن ها استفاده از قفل های دیجیتالی به صورت کارتی ، اثر انگشت و … مورد استقبال قرار گرفته است مجموعه آرین تجارت ارائه دهنده انواع قفل های دیجتالی مانند قفل کارتی ، استخری ، پنل هتلی نمایشگر  و… می باشد.

  • 09133711102 آقای محمدی
  • 09131664908 آقای شریفی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *